Tuesday, September 22, 2009

FMC Technology

ai....ari nih aku nak story kat korang tentang FMC Technology kat Nusajaya,Johor..

hmm..aku sebenar nyer tgh praktikal kat kilang nih..boleh tahan la kilang dia..n aku pun 1st time tgk mende alah kat dalam kilang tu...yer lah..mana x nyer,aku budak mechanical design,tetibe praktikal kat kilang buat barang oil n gas..kompen la tercengang seketika..kan?

tp kire agak beruntung la jugak kan coz mana ader owg lain yang dapat tgk mende alah tu selain owg yang keje dalam kilang tu n customer yang nak beli jer..dah la mahal...ribu2x xmain la,juta terus dia kasik...lepas tu,benda tu akan di letak kan kat dalam laut..so,mmg x dapat tgk lah kan..mana ader manusia yang dapat menyelam 2000 kaki kat dalam laut kan? klu ader,komfem tu bukan manusia..hehe..

hmm..klu korang nak tau,dalam kilang tu terbahagi bnyk department...mesti lah kan..nama pun kilang..aku di port kan kat bahagian assembly...alah...kire tukang pasang barang la nih..suasana dalam kilang tu sempoi jugak..kiter owg work each others..mmg menarik..n dia orang selalu ingatkan kiter pasal safety..bgs2..

kat dalam kilang tu,bukan kami jer budak praktikal..ader ramai lg..dari UTP,dari IKM n dari POLI...kire ok la kan..dapat kenal ramai kenalan (klu kenal)..kat dprtmnt aku,ader 2 owg dah UTP n 1 dak IKM..nama dia x yah tau la eh..klu g tau pun bukan korang kenal...masa aku masuk tu,dak UTP 2 owg tu dah lama masuk dari aku..so,diorang lbh tau job dari aku lah kan..

aku ni budak baru,kompem2 la x tau 1 mende pun job kat situ..mmg blur jer..tp klu time nak pasang barang,aku lah yang kene tgk drawing..dah nama pun budak design..mesti tau tgk drawing..klu x,bikin malu saja...then aku explain kat owg yang nak pasang barang tu..part mana yang patut pasang dulu..kire ok la kan..diorang ni ley lg terima pendapat aku even aku budak baru kat situ..tp kan..aku kesian btul tgk dak UTP 2 owg nih..mcm kene ragging pun jer aku tgk..yer lah kan..buat itu salah,buat ini pun salah...buat aper pun tetap x btul kat mata owg lain..pelik aku...aper lah salah diorng nih..

tp x ley salah kan owg tu jugak..coz sorang dari 2 dak UTP nih bley tahan kerek dia..hello bro,ko datang tempat orang,ikut la cara orang..jgn nak ikut cara ko..ko kene paham..aper orang suruh,itu yang ko buat..jgn pulak ko mintak benda yang x sepatut nyer..klu nak d ikut kan,mmg la korang nak belajar,tp agak2 la cikit..klu stakat diorang ckp,tp ko satu menda pun x tau,sama jugak kan? xder function beb..sbb tu dia x bg ko aper yang ko mintak tu..sory to say..but ni pandangan aku..

aku mmg respek kat korang coz dak UTP n blaja ttg oil n gas,something yang menarik bg aku,but u must learn how to gain your own knowledge bro..jgn mintak benda yang ko rasa x sesuai dgn ko..mcm documentation,ko pun tau benda tu P and C,so jgn la gatal nak mintak bro..mmg kene sound punyer..korang kene layan karenah supervisor tu..aku tau dia kerek n banyak songeh..tp nak buat mcm mana ko kene follow arahan dia..order is order...

tp serius aku kesian tgk nasib korang kat situ..aku just dapat tlg dgr luahan ati korang jer..aku x mampu nak tlg coz aku pun sama mcm korang gak practical student..n aku rasa mmg pilihan terbaik korang tukar tempat lain walaupun aku tau tempat yang ko nak g tu lg mengarut dari tempat yang sedia ader..dah tu yang ko nak kan...take it..aku hope korang enjoy lah yer..

mcm2 hal kat dalam kilang 2 klu korang nak tau..sikap cemburu dalam diri..x ley tgk owg lain senang..mengumpat...pehh...dah mcm kaum hawa lak dok mengumpat2 nih...kiterorang budak praktikal,mmg datang citu untuk belajar..bukan d paksa n d pantau mcm dalam penjara..mmg keje yang aku buat tu x berat..lepak..tp kekadang emosi tertekan ngan perangai owg dalam kilang tu..tp nak buat camner...sabar jer lah...mungkin hari ini lebih baik dari semalam dan ari esok lebih baik dari hari ini...saper tau kan...n akhir nyer kami suma dapat sesuaikan diri ngan environment dalam kilang tu...tp bab ngumpat-mengumpat nih kami x ambik port ahhh...x berpaedah...ish3x..

so,ini la segala sandiwara dalam kilang nih klu korang suma nak tau..mcm2 owg aku jumper...ader yang baik...ader yang hampeh...ader yang sempoi...ader yang hangin 1 badan...eeee...tp kiter kene pandai2 la bwk diri...jgn luper diri...kiter boleh fikir mana baik mana buruk...
aku harap bg saper yang merantau jauh dari mak ayah tu,jgn la cpt luper daratan.biler dah jauh tu,korang fikir korang dah bebas..nooooo....korang still kene ingat segala yang mak ayah kiter ajar kat kiter tu...jgn abaikan klu korang nak jd manusia yang berguna..klu x nak,terpulang kat korang la..korang dah besar..boleh fikir sendiri..

haaaa...lu pikir lah sendiri...assalamualaikum....

1 comment: